Fundering kring bilägande

Sitter och räknar lite snabbt på vad min Passat faktiskt kostar mig då det kan bli aktuellt med tjänstebil när jag blir anställd av ATEA.

Lånet ligger på strax under en tusenlapp per månad (p.g.a. omotiverade räntehöjningar och avgifter som inte går att bli kvitt trots att jag har autogiro) och skatten är på strax under 500 kr per månad så bara där har vi 1474 kr.

Reparationer (32.000-milaservice på gång strax, plus en hel del annat) uppskattar jag till 400 kr per månad vilket ger 4800 kr på ett år, inte orimligt. Värdeminskningen är ungefär lika mycket, 400 kr och försäkringen är på 367 kr per månad.

Detta ger att kostnaden för min nuvarande bil är cirka 2640 kr per månad.

Passaten drar i genomsnitt 0,65 liter diesel per mil á 13,80 kr per liter (i genomsnitt). Det blir 8,97 kr per mil (jag vet att jag inte får detta betalt av min arbetsgivare men härda ut). Minst 150 ”obetalda” mil per månad ger 1345 kr per månad som jag inte får ersatt på något vis.

Om jag skaffar tjänstebil blir det en Passat som drivs på biogas. Biogas kostar i dag 14,81 kr/Nm3 och en ny Passat drar 0,67 Nm3 per mil vilket ger 9,93 kr per mil som i sin tur blir 1490 kr, 145 kr mer per månad än vad jag betalar nu.

Med detta i åtanke blir den faktiska kostnaden för min nuvarande bil, jämfört med alternativet, 2640 – 145 = 2495 kr.

Nu vet jag inte alls hur tjänstebilsavtalet på ATEA ser ut då det håller på att omarbetas men med tanke på hur mycket 2495 kr motsvarar i löneskillnad är det helt klart läge att fundera på att byta till tjänstebil.

Om inte annat får jag en ny bil. :)

Uppdatering: Fick höra av en kollega att det är 23 veckors (nästan 6 månader) leveranstid på en Psagastat så nu tittar jag på en Touran, den enda andra Volskwagenbilen med gas. Inte alls samma bil som Passaten men jag är väldigt sugen på en gasbil. :/

6 Responses to “Fundering kring bilägande”

  1. Vill dessutom minnas att om du kör på tjänstebil med fordonsgas ger det 40 procent lägre förmånsvärde jämfört med en bensindriven tjänstebil, om det nu inte är något dom tagit bort.

  2. Så är det absolut! En gas-Passat (en Gassat?) har ett väldigt lågt förmånsvärde även om den är maxutrustad vilket är en av flera anledningar till att jag vill ha en gasbil.

  3. Pagas?

  4. Papas?

  5. Finns ju ett värde i att inte gå och ha problem med sin bil, svårt att sätta ett pris på.

  6. Ja, det är guld värt att dels kunna lita på sin bil och dels veta att om något skiter sig så har jag nybilsförsäkringar m.m. som täcker upp det som behövs.

    Men om jag i dag betalar 2500 kr så kan en tjänstebil inte kosta mig 5000 kr per månad, hur skönt det än är att slippa oroa sig.