Oväntat: Ännu en vända kring bilköp

Det visade sig dels att bilen från Audi inte är lika mycket bil för pengarna som jag först trodde och dels att jag snarare kommer köra närmare 3000 mil per år istället för 2000 mil som jag initialt trodde - något som ökar leasingkostnaden märkbart.

Sålunda har jag börjat räkna på privatbil igen och genom att lägga min lån hos SEB – något jag inte hade möjlighet att göra förra gången jag köpte bil – kan jag få en mycket nyare bil för ungefär samma månadskostnad.

Så här ser kalkylen jag sitter med nu ut:

Jag vill inte gå längre tillbaka i tiden än 2005 då redan det snart är en 7 år gammal bil.

En dieselbil borde ha bättre andrahandsvärde men baserat på samtal med kollegor samt diverse forumtrådar räknar jag med en högre servicekostnad på dieselvarianten så det går på ett ut i slutändan mellan den och bensinaren.

Jag kan göra ett större avdrag för resor till och från jobbet med en bensinbil då den snabbare kommer upp i brytvärdet och en diesel har markant högre skatt (2006 års modell av Passat diesel har en mycket lägre skatt men den bilen har jag inte råd med) men trots detta blir en diesel billigare i slutändan när allt är inräknat.

Vid cirka 180 mil per månad blir dieseln billigare och då jag kör det enbart privat per månad kommer jag snabbt upp i de antal mil som krävs för att en diesel skall bli fördelaktigare.

Först måste jag dock få min nuvarande bil reparerad innan något av detta blir aktuellt. :)

Comments are closed.